Cultuur in kaart

Het begrijpen van interne waarden, (ongeschreven) gedragsregels en onderlinge verhoudingen is een voorwaarde om maatwerk te leveren.

Om een organisatiecultuur in kaart te brengen gebruiken we bij Rietveld inc. methodes en technieken uit de corporate antropologie, aangevuld met kwalitatief en kwantitatief onderzoek en/of netwerkanalyse.

De gedefinieerde cultuur brengt mogelijke uitdagingen of weerstanden aan het licht en geeft zo richting aan de te kiezen veranderstrategie en ‘tone of voice’ van de communicatie.

Meetbaar en datagedreven

Investeren in thema’s als interne identiteit, samenwerking, aanpassingsvermogen (interne resilience) of het omarmen van een innovatie-mindset loont. En werkt vaak door in de bedrijfsresultaten.

Daarom werken we bij Rietveld inc. datadriven en bepalen we bij ieder verandertraject welke meetinstrumenten passend zijn om de progressie in kaart te brengen en te volgen.

Meetinstrumenten die wij inzetten:

  • Rietveld inc. Scan – kwalitatief + kwantitatief onderzoek.
  • Netwerkanalyse – Een datatooling om verbanden, netwerken, informatiestromen en sleutelfiguren binnen een organisatie in kaart te brengen

Dynamisch en integraal veranderproces

Duurzame gedragsverandering is alleen mogelijk als de veranderambitie voldoende geborgd is in alle lagen van de organisatie.

Rietveld inc. richt zich daarom zowel op het management/leadership (top-down) als op het begeleiden van operationele teams (bottom-up) en inrichten van verbeterstructuren en processen.

We zijn van de lange adem, want duurzame gedragsverandering vergt tijd. We werken in overzichtelijke sprints (8 tot 10 weken) om progressie te kunnen meten, successen te vieren en waar nodig de koers of focus bij te stellen.

Draagvlakcommunicatie en activatie medewerkers

Gewenst gedrag opleggen werkt niet. Wij activeren en enthousiasmeren daarom binnen onze programma’s medewerkers op alle niveaus binnen de organisatie.

We stimuleren hen ownership te nemen en mee te denken over (deel)oplossingen die bijdragen aan het bereiken van de veranderambitie.

We gebruiken (informele) netwerken, nadat we deze in kaart hebben gebracht, om gewenst gedrag effectief te verspreiden: door het te erkennen, aandacht te geven, de resultaten ervan te vieren en ambassadeurs te creëren. Uiteraard is voorbeeldgedrag vanuit de top hierin essentieel. Daarop coachen we.

Waar dit van toegevoegde waarde is werken we met inhoudelijk experts op specifieke thema’s (zoals bijvoorbeeld vitaliteit of innovatie) of partners in de ontwikkeling van aanvullende communicatie toepassingen (gamification, VR).

Integratie bestaande programma’s

Binnen een organisatie speelt vaak vanalles. Verschillende actuele thema’s met de daarbij behorende initiatieven, lopende progamma’s en campagnes, interne ambassadeurs, communicatie uitingen en meer.

Bij het ontwerpen van een Rietveld inc. traject vinden wij het belangrijk om een eenduidig beeld te scheppen richting de medewerkers. En zo te voorkomen dat de medewerkers door de bomen het bos niet meer zien.
Daarom inventariseren we welke actuele thema’s, programma’s en initiatieven er binnen de organisatie spelen en integreren we deze waar mogelijk in het veranderverhaal en overkoepelende communicatie, zodat zij elkaar daarbinnen juist versterken.

Leiderschapscoaching

​Effectief leiderschap, dat aansluit bij de behoefte van de organisatie is de sleutel is essentieel voor duurzame organisatieverandering. Onze leiderschapscoaching, richt zich zowel op het versterken van individuele leiderschapskwaliteiten als op het bevorderen van samenwerking binnen het leiderschapsteam.

Door middel van op maat gemaakte trajecten helpen we leiders om hun persoonlijke effectiviteit te vergroten en teams om gezamenlijk doelen te realiseren.
Onze aanpak combineert strategisch advies met aandacht voor organisatiecultuur, waardoor leiders en teams in staat zijn om met vertrouwen en veerkracht veranderingen te omarmen.